TMD, purentaelinten toimintahäiriöt

Purentaelinten toimintahäiriöt eli dysfinktiot ovat yhteisnimitys puremalihaksiin ja /tai leukaniveliin sekä näitä lähellä oleviin kudoksiin liittyville ongelmille. Tavallisimpia oireita ovat leukaniveläänet, kipu purentaelinalueella, liikerajoitukset leukanivelissä, päänsärky, kasvojen kivut, korvakipu, leukojen väsyneisyys ja jäykkyys, kivut kielessä, ikenissä, hampaissa, kurkun kiristys, palan tunne kurkussa, äänen tuoton ongelmat, lihassäryt niskoissa, hartioissa ja säteilykipu yläraajoihin.

Oireita voi tulla mm.tapaturmien ja kolarien jälkeen. Niska-hartiaseudun toimintahäiriöillä on yhteys purentaelinten toimintaan. Leukanivelten ja purentalihasten käsittelyllä normalisoidaan ja tasapainotetaan purentaa. Fysioterapeuttisilla keinoilla lievitetään purentavirheistä johtuvia kehon kiputiloja ja lihaskireyksiä mm. rentouttamalla niska-hartiaseudun lihaksia ja normalisoidaan kaularangan ryhtiä.

Ikääntyvien ohjattu kuntosaliharjoittelu jatkuu 12.9 alkaen tiistaisin 15-16.TULES-ryhmä. Mukaan pääsee lietolaiset eläkeläiset ( 64v alkaen) uudella Liedon Senioriliikuntakortilla Ruskan kuntosalilla.

Halutessasi henkilökohtaista ohjausta niin ota yhteyttä Liedon Fysio-Kuntoutukseen.
Kaikenikäisille henkilökohtaista kuntosaliohjausta ja ohjelmat. Ota yhteyttä!

4.9.2017 (C) Liedon Fysio-kuntoutus 2017 Kyrönmaan ATK-palvelut