Lantiopohjan toimintahäiriöt

Lantiopohja koostuu tahdonalaisista lihaksista, jotka tukevat yhdessä syvien vatsa-ja selkälihasten kanssa vatsaontelon elimiä ja selkää. Hyväkuntoiset lihakset lisäävät vartalon hallintaa ja ryhtiä. Keskivartalon lihasten hyvä kunto ja hallinta aktivoivat automaattisesti lantiopohjan lihaksia.

Lantiopohjan toimintahäiriöitä esiintyy kaikenikäisillä naisilla, miehillä ja lapsilla.

Lantiopohjan toimintahäiriöiden fysioterapian tavoitteena on hoitaa ja ennaltaehkäistä erilaisia lantiopohjan lihaksiston toimintahäiriöitä. Syitä virtsan ja ulosteen pidätyskykyyn ongelmiin on mm.laskeumat, selkäsairaudet, synnytykset, ylipaino, neurologiset sairaudet, ikääntyminen, rakenteelliset tekijät.

Lantiopohjantoimintahäiriöiden fysioterapiaa annetaan lääkärin arvioinnin perusteella, mutta lantiopohjanlihasten kunnon ja terapian voi toteuttaa myös ilman lähetettä.

Naisten lantiopohjantoimintahäiriö

Yleisin oire heikoista lantiopohjan lihaksista on virtsan tahaton karkailu. Se voi tapahtua yskiessä, nauraessa, kävellessä tai hyppiessä. Tällöin puhutaan ponnistusinkontinenssista. Pakkoinkontinenssissa henkilöllä on voimakas virtsaamistunne ja wc-käyntien välit lyhenee ja wc-käynnit yöllä lisääntyvät.

Fysioterapeuttimme ovat erikoistuneet koulutuksen kautta lantiopohjan toimintahäiriöihin ja meillä on viimeisin tutkittu tieto sekä 20 vuoden kokemus terapiaa ajanmukaisin laittein.

+64v kuntosaliharjoittelu ohjattuna jatkuu Ruskan salilla 11.9 13-14 tiistaisin. Tarvitset kunnan Senioriliikuntakortin. Niitä voi ostaa Lietohallilta ja kunnantalon infosta.

Halutessasi teen henkilökohtaista ohjausta ja ohjelmat, ota minuun yhteyttä.

10.8.2018 (C) Liedon Fysio-kuntoutus 2018 Kyrönmaan ATK-palvelut