Huimaus/asentohuimaus ja niiden hoito

Huimaus on yleinen oire. Se johtuu kehon asentoa ja tasapainoa aistivan sisäkorvan tai tasapainoa säätelevän pikkuaivojen häiriöstä. Huimauksen syynä ovat mm. jännityspäänsärky, Menierin tauti, hyvänlaatuinen asentohuimaus, iäkkääntymiseen liityvä huimaus, lääkitykseen tai aivojen verenkiertohäiriöihin liittyvä huimaus. Huimausta esiityy myös stressitilanteissa.

Hyvänlaatuinen asentohuimaus johtuu sisäkorvan tasapainoelimen ohimenevästä toiminnanhäiriöstä. Asentohuimauksen alku on äkillinen. Se alkaan usein makuulle mentäessä, makuulta ylösnoustessa tai pään asentoa kääntäessä kiertohuimauksena. Myös eteenkumartuminen tai pään taaksetaivutus saattavat aiheuttaa oireet. Oireena voi olla pahoinvointia.

Huimauskohtaus menee ohi nopeasti, alle minuutissa. Osalla se häviää kokonaan, mutta voi uusiutuakin. Taustalla ei ole vakavaa sairautta. Jos vaiva jatkuu ongelmallisena, voidaan fysioterapiassa asiakasta auttaa ns. manööverihoidoilla. Osalle asiakkaista saadaan apu jo yhdellä hoitokerralla.

Ikääntyvien ohjattu kuntosaliharjoittelu jatkuu 12.9 alkaen tiistaisin 15-16.TULES-ryhmä. Mukaan pääsee lietolaiset eläkeläiset ( 64v alkaen) uudella Liedon Senioriliikuntakortilla Ruskan kuntosalilla.

Halutessasi henkilökohtaista ohjausta niin ota yhteyttä Liedon Fysio-Kuntoutukseen.
Kaikenikäisille henkilökohtaista kuntosaliohjausta ja ohjelmat. Ota yhteyttä!

4.9.2017 (C) Liedon Fysio-kuntoutus 2017 Kyrönmaan ATK-palvelut